Wednesday 29 February 2012

KEK PISANG


Kek Pisang

Cantik tak kek pisang nie..Gebu woooo..Masa dlam oven cantik sgt dia naik.


Ini adalah kes semalam la,walaupun badan sgt2 la letih tapi masih nak buat gak kek pisang nie. Bukan apa, adik ipar aku bawak balik pisang yg sangat2 la banyak sampai tak termakan.Mak adik ipar aku ni mmg pemurah,mcm2 yang dikirimnya untuk mak aku kalau dia balik kampung..So problemnya pisang tu sgt2 la bnyak dan kesian tgk sebab pisang2 tu makin lama makin lebam.Takkan nak tggu dia busuk dan buang ja.Tak sampai hati dan membazir adalah amalan syaitan>WAH!!



So my mum asked me to bake some Kek Pisang la,so that at least the pisang can be used.NOT WASTED...So aku pun godek2 la buku resepi aku yg dlam bilik tue..Belek punye belek,zass jumpa gak resepi yg mudah...so usha dia punya bahan2 ,sume bahan ada dlam peti simpanan makanan kering aku..apa lagi, aku campakkan sume dlam mixer and let the machine do it.

So takyah nak buang masa dgr citer yoyo-oooo aku kat atas tue..Ni aku lampirkan resepi..Harus diingat konsep resepi Kek Pisang nie,just CAMPAK_CAMPAK sajor!!!Mudah!






Bahan-Bahan (  dapat 2 biji guna ovul and sebijik guna loyang panjang.Cant recall la the size)


Bahan A
500g pisang (pisang apa2 ja yg ada kat umah)
500g gula castor

Bahan B
7 biji telur (gred B)
170 ml air
42g susu tepung
27g ovellette 
500g tepung gandum
13g soda bikarbonat

Bahan C
123 minyak masak
1/3 esen vanila



Cara-caranya
*Masukkan bahan A dalm bowl mixer dan putar sampai pisang lenyek dan gula sebati dgn pisang
*Masukkan bahan B dan putarkan sampai gebu.
*Masukkan bahan C sehingga bercampur dgn sebati.
*Masukkan dalam loyang dan bakar dalam suhu 180`C selama 45 minit ke 1 jam.(bergantung pd jenis oven)


P/S speed mixer mestilah diantara 1 hingga 3..Kalau nak letak badan ke,chcolate chip kat atas kek pun boleh...


HASIL YANG ANDA DAPAT MESTI BEGINI ATAU LEBIH CUN

1






2







3




THIS IS THE ACTUAL COLOR TAU...(INI ADALAH TANPA EDIT)






So kalau kat umah korang pisang melambak2 sampai nak buat cekodok pun dah tak hadap,ha,korang try la buat resepi nie..Boleh bagi sedara-mara skit, jiran-jiran sikit,mana tahu ada jiran berkenan.Nah dia lambakkan pisang depan rumah korang suruh korang bake..Hurm Ok lah nati try tau,tapi kalu tak try pun aku tak kisah..hahah

No comments:

Post a Comment