Thursday 29 March 2012

CHIFFON CHEESECAKE

Chiffon Cheesecake



Salam semua...Ni pulak aku nak kongsi Chiffon Cheesecake yang aku buat hari Selasa lepas.Saja la buat pasal bahan ada ja sume kat umah.Pastu nak tgk skill buat kek chiffon masih utuh atau tidak pasal susah gak buat sebab takut bantat n tak jadi,tapi Alhamdulilah,kira jadi la jugak..

Lembut keknya dan yang paling penting ayah aku yg tak minat kek pun,dia try and cakap sedap.Katanya kek-kek mcm ni la dia suka..haha..Ingat senang nak dapat pujian dr ayah sendiri...

Kek ni masa dalam oven,dia naik punyer la tinggi so aku cadangkan jgn letak banyak2 sgt dalam loyang ovul tue.Letak dalam 1/3 ja cukup.Mcm aku letak lebih dr separuh penuh,dia punya naik,senaik naiknya,takut aku tgk.haahaha..

Tapi itu la namanya pengalaman kan,klu tgk resepi hati kecik berdetik,`alah senang ja nak buat ni`..Tapi masa tgh buat mcm2 pengalaman menimpa,tapi masa nilah kita nak kumpul pengalaman so that the next time we plan to bake it again,we already hav the picture and avoid to make the same mistake kan...

So lets check out the recipe,OHHHHH by the way the recipe is taken from the famous blogger name KAK WAN...thank you Kak Wan..

CHIFFON CHEESECAKE

Bahan A
60ml susu cair
40gm cream cheese
25gm mentega

Bahan B
65gm tepung gandum
4 biji telur kuning (dipukul sedikit)

Bahan C
4 biji telur putih
100gm gula kastor
1/8 tsp garam
1/8 tsp krim of tartar


Cara-cara
1. Panaskan ketuhar pada suhu 175`C
2. Satukan bahan A dan masak secara double boiler hingga sebati dan pekat
3. Angkat dan masukkan bahan B dan gaul hingga sebati,whisk hingga licin dan tidak berketul.Ketepikan.
4. Dalam bekas lain, pukul bahan C hingga kembang dan kental.( seperti gambar dibawah). Masukkan kedalam NO 3 dan kaup balikkan hingga sebati


5. Tuang dalam loyang ovul.Bakar pada suhu 175`C selama 35-40 minit.



CUBALAH ANDA TIDAK AKAN MENYESAL

No comments:

Post a Comment