Saturday 17 March 2012

UNBAKED CHOCOLATE CHEESECAKE


 The taste of the chocolate cheesecake........-SPEECHLESS-It was sooooooooooooooooo good and palatable..Oh seriously I cant describe the taste,It has like the mousse-like texture which almost similar to icecream texture.It was soooo good..... Aku siap bawak g office and sume pun kata sedap...Aku pun tanpa was2 pun nak puji unbaked cheesecake yg aku buat nie..SGT SEDAP...

Sebenarnya dah lama aku nak buat tapi aku malas la nak yg bake2 punye pasal tu da biasa makan dan rasa..aku punye lidah ni nak rasa yg ala2 mcm ice cream punye cheesecake.So aku pun google la cari yg terbaik. Percayalah bahawasanya cheesecake unbaked ni sgt mudah dibuat...Jom kita check resepi okeh!!

UNBAKED CHOCOLATE CHEESECAKE

Bahan-bahan

Base
250g  biskut digestive (biskut biasa pun boleh)
2 tsp serbuk koko
150g mentega ( cairkan)

Filling
1 tbs gelatin (aku pakai jenama Nona)
1/2 cawan air panas
250 g cream cheese
3/4 gula kastor
1 lemon ( perahakan)
300ml whipping cream (pukul sampai soft peaks)
175g dark chocolate (cairkan guna double boiling)

Hiasan
Chocolate Ganache (200g dark chocolate dicairkan guna kaedah double boiler dan campurkan dgn sedikit susu segar)
Sedikit walnut (aku tak timbang,agak2 sajor)
Sedikit kepingan badam

Cara-cara
1.Base-pecahkan2 biskut tu sampai halus atau guna food processor dan kisar, tambahkan serbuk koko dan gaulkan.Tambahkan mentega yg telah dicairkan dan gaul rata
2.Tekan adunan kedalam loyang 9 1/2 inci springform dan sejukkan kedalam peti sejuk sehingga filling siap
3.Filling-Sebatikan gelatin bersama2 dengan air panas.Ketepikan
4.Pukul cream cheese dan gula sehingga lembut dan berkilat,kemudian tambahkan jus lemon.
5.Kemudian masukkan whipped cream dan guna kaedah kuak kaup dan kacau sehingga sebati.Masukkan sebatian gelatin
6.Last masukkan dark chocolate yg dah dicairkan  dan guna whisk untuk kacau
7.Masukkan filling kedalam loyang berbase tadi dan rehatkan dalam peti ais selama satu malam
8.Hias dng chocolate ganache dan taburkan kekacang yg diminati.


  

SILA CUBA DAN KORUNK TAKKAN MENYESAL....




















No comments:

Post a Comment