Saturday 17 March 2012

PORTUGUESE EGG TART


Hy sume,Portuguese Egg Tart nama diberi..Resepi ni aku amik dr Kak Wan,KLIK SINI, Egg tart ni mmg makanan kesukaaaaaaaaaaaaaaannnnnnnnn aku..Kalau boleh tiap2 hari nak makan,aku klu g Baker Cottage,seharus dan sewajibnya aku angkut sekali Portuguese Egg Tart..Rasa dia sgt la nyum,nyum,nyum...Tekstur egg tart nie buat aku terawang2 diawang..hahahah

Aku tak ingat bila aku buat ni tapi dalam minggu lepas kot dgn adik aku,pasai aku keja,so tak sempat nak update,so aku lambakkan sumenya pada hari minggu nak masukkan kat blog..Resepi dia sgt la mudah nak buat dan sekejap ja..Ok la jom kita usha dia punyer resepi:


PORTUGUESE EGG TART

Bahan-bahan
120gm gula kastor
5 biji kuning telur + 2 biji telur ( pukul dan tapis )
280ml whipping cream/susu cair
2 sudu besar tepung jagung + 3 sudu besar air ( larutkan )
1 sudu esen vanila
Puff Pastry frozen secukupnya ( lupa la nak amik gambar )


Cara-cara
1.Inti-Panaskan whipping cream dan gula hingga larut diatas api sederhana.Masukkan telur yg telah dipukul sedikit demi sedikit sambil dikacau perlahan-lahan
2.Masukkan larutan tepung jagung dan kacau hingga adunan menjadi pekat.Tutup api dan ketepikan
3.Kulit tart-Keluarkan puff pastry dan biarkan dalam suhu bilik
4.Canai setebal 3mm dan kemudian gulung seperti menggulung swiss roll.Simpan sekejap dalm peti sejuk
5.Potong pastry sebanyak 10 bahagian (bergantung pada saiz acuan) canai bulat setiap bahagian dan tekan dalam acuan tart.Cucuk dasar dengan garfu.
6.Tuang adunan sehingga 3/4 penuh dan bakar dalam oven bersuhu 200`C selama 25 minit atau sehingga masak.





3 comments:

  1. Hi Chef, the tart looks great.. Keep on baking dik! Soon you'll be very good..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hy Kak Min,Im glad to see u here..Oh thanks Kak Min.One day I`ll make sure I at least hav one class with u..Thanksss!!!!!!

      Delete
  2. salam mr.cheff..i am craving for these tart now!huhu..but dont know on how to make the pastry..can u suggest me the recipe for pastry??heeee...thanks :)

    ReplyDelete