Sunday 18 March 2012

CHOCOLATE CUPCAKE WITH VANILLA BUTTERCREAM



This is Chocolate Cupcake with Vanilla Buttercream. Ni aku baru buat tadi gak,buat khusus untuk family aku yg akan balik ke Kajang esok..Mereka sume balik Kelantan sebab ada cousin aku kawen and too bad aku tak dpat ikut pasal aku keje.Sebenarnya aku bosan gila pasal duduk umah sorang2.Tu pasal la aku buat ja baking2 nie,At least boleh practice skill yg segan mati tak mau tue..huahua..

Resepi untuk cupcake ni aku kategorikan sebagai resepi untuk beginner la,pasal senang ja nak buat ,dan yg paling penting sebab aku pun beginner.haha..

Masa aku buat benda ni,satu rumah bersepah pasal aku sebok nak buat depan tv,nak tgk tv sambil putar buttercream guna hand mixer..Stand mixer aku mmg takleh klu adunan setakat skit2 nie,sebab nati pemukul dia tak kena adunan.pasal stand mixer aku yg 7 liter punye..So hadap la aku guna hand mixer.Lagi senang weh!!

ok la jom semak resepi:

Chocolate Cupcake with Vanilla Buttercream

Bahan-bahan
1 1/2 cawan tepung 
1 biji telur
1 cawan gula kastor
1 tsp baking soda
1/2 cawan serbuk koko
1 cawan air-(aku ganti dengan susu sejat)
1/2 cawan minyak sayur-(aku guna minyak jagung)


Cara.cara
1.Campurkan sahajor semua bahan dengan menggunakan senduk.Putar semua bahan dalam mangkuk sehingga sebati.
2.Masukkan dalam cawan cupcake sehingga 3/4 peneuh dan bakar dalam suhu 180`C selama 25 minit.Tapi ingat panaskan oven dulu okeh






Buttercream Icing
1/2 cup shortening
1/2 cup butter
1 sudu teh esen vanila
3 cawan gula aising (di ayak sekurang-kurangnya 2 kali)
2 sudu besar susu

 Hiasan
Sekit coklat rice dan badan cincang.

Cara-cara
1.Mula - mula pukul butter dan shortening pada kelajuan yg tinggi(kalau ada 5 speed,guna yg ke-5 tue), sampai kembang dan masukkan esen vanilla
2.Masukkan gula aising sedikit demi sediki sehingga sebati dan masukkan susu
3.Pukul lagi sehingga 8-10 minit sehingga gebu.














No comments:

Post a Comment